قفل شدن گیربکس اتوماتیک در حالت دنده عقب

یکی از مشکلات شایع در خودرو های مجهز به گیربکس اتوماتیک، قفل شدن گیربکس اتوماتیک در حالت دنده عقب است. اگر شما نیز با این مشکل روبرو شده‌اید، بدانید که این پدیده دلایل مختلفی دارد.

این مورد نه ‌تنها رانندگی را دشوار می‌ کند، بلکه خطرات جدی را نیز به همراه دارد. در این مقاله به بررسی علت‌ ها و راهکار هایی برای حل این مشکل می ‌پردازیم.

علت گیر کردن دنده اتوماتیک در حالت دنده عقب

قفل شدن دنده اتوماتیک در حالت دنده عقب بدون هشدار قبلی تجربه‌ ای اضطراب‌ آور است. این وضعیت باعث توقف ناگهانی خودرو و بروز مشکلات جدی خواهد شد، که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

1.    مشکلات در سیستم هیدرولیک یا الکترونیکی

 سیستم هیدرولیک و الکترونیکی وظیفه کنترل و تنظیم تعویض دنده ‌ها را بر عهده دارند. در صورتی که هر یک از این سیستم‌ ها دچار اختلال شوند، گیربکس نتواند دنده‌ ها را به درستی تغییر دهد و این امر منجر به قفل شدن دنده اتوماتیک شود. مشکل در این سیستم‌ ها یک خرابی ساده در سنسورهای الکترونیکی یا نقص در فشار هیدرولیکی می باشد.

2.    شیب نا متعارف مسیر رانندگی

از دیگر علت های قفل شدن دنده اتوماتیک در حالت دنده عقب، شیب‌ های تند یا جاده‌ های کج و ناهموار است که سیستم گیربکس اتوماتیک را به حالت قفل ‌شده هدایت کند. سیستم گیربکس به ‌طور خودکار در شرایط خاص، مانند شیب زیاد، قفل می ‌شود تا جلوی صعود یا سقوط ناگهانی را بگیرد. این ویژگی به ‌طور معمول به ‌منظور حفظ ایمنی خودرو طراحی شده است، اما گاهی ممکن است در شرایط نامناسب توقف خودرو اتفاق بیافتد.

3.    خطای سنسورها

سنسور های گیربکس اتوماتیک اطلاعات مهمی از جمله سرعت، فشار و گشتاور را به سیستم کنترل ارسال می ‌کنند. اگر این سنسور ها خراب شوند یا اطلاعات نادرست ارسال کنند، گیربکس می تواند دنده‌ ها را تغییر ندهد، که این منجر به قفل شدن دنده اتوماتیک می ‌شود. خرابی سنسور ها از شایع ‌ترین علل بروز این مشکل است.

4.    سطح نامناسب روغن گیربکس

روغن گیربکس اتوماتیک وظیفه روان‌ سازی و کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک را بر عهده دارد. اگر سطح روغن از حد استاندارد پایین ‌تر بیاید یا روغن کثیف شده باشد، قطعات داخلی گیربکس اگر به درستی کار نکنند، باعث قفل شدن دنده اتوماتیک در حالت دنده عقب می شود. در این حالت، اصطکاک اضافی موجب قفل شدن دنده‌ ها شده، بنابراین، همواره باید سطح و کیفیت روغن گیربکس بررسی گردد.

5.    استفاده طولانی ‌مدت در شرایط ترافیک سنگین

رانندگی در ترافیک سنگین و متوقف و راه‌ اندازی‌ های مکرر ممکن است فشار زیادی به گیربکس وارد کند. در این شرایط، سیستم گیربکس مداوم در حال تعویض دنده است و قطعات دنده تحت فشار قرار می گیرند. این فشار مداوم باعث چسبندگی قطعات داخلی گیربکس و قفل شدن دنده ‌ها می شود.

جمع‌بندی

اگر قفل شدن دنده اتوماتیک در حالت دنده عقب برایتان اتفاق افتاد، نگران نباشید.این مشکل معمولاً به علت اختلال در سیستم‌ های هیدرولیکی،الکترونیکی یا مکانیکی به وجود می ‌آید. برای رفع آن، بهتر است به یک تعمیرگاه متخصص مراجعه کرده و مشکل را به دقت بررسی کنید. این اقدام نه تنها به حفظ سلامت خودرو کمک می‌ کند بلکه از بروز مشکلات جدی ‌تر جلوگیری خواهد کرد.

اگر شما نیز تجربه‌ای در مورد قفل شدن دنده اتوماتیک در حالت دنده عقب یا مشکلات مشابه داشته‌اید،یا اگر سوالی در این زمینه دارید، خوشحال می ‌شویم که آن را در بخش کامنت ‌ها با ما به اشتراک بگذارید. نظرات،تجربیات و سوالات شما برای سایر خوانندگان بسیار مفید خواهد بود.ما همیشه آماده‌ایم تا به شما کمک کنیم و از بازخورد شما برای بهبود مطالب و ارائه اطلاعات بهتر بهره ‌مند شویمبرای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گیربکس وانhttps://gearboxone.com/ در ارتباط باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد